Ineta Zelča Sīmansone. Creative Museum gada(u) summa

Līdzīgi kā nozarei kopumā, arī mums aizvadītais gads bijis gana darbīgs. Pēc intensīvas publiskās darbības maratona nu jau labu četru šādu gadu garumā, šobrīd esam nolēmuši veltīt laiku meditācijai, kam jārezultējas tēla modernizēšanā. Ja aksioma medijs ir vēstījums joprojām ir spēkā, tad pēc visiem parametriem tam ir pienācis laiks.

Bet pirms rodas kas jauns, piedāvājam īsu padarītā summu. Ir taču atskaišu laiks. Tad nu galvenā domnīcas prioritāte laikā, kad top virkne jaunu muzeju, bija un paliek tieši muzeju ražošana:

- Marta sākumā dizaina izstāžu cikla Dizaina manifestācija ietvaros H2E dizaina biroja ražotajā izstādē Humanizācija piedāvājām publisku sapulci ar šķietami provakatīvu nosaukumu Muzeju industrija? Kā tas ir – ražot muzeju? Tās mērķis bija pavērt priekškaru uz ne tik labi zināmo muzeja tapšanas procesu, kuru, sekojot aprobētai pasaules praksei, apzināti dēvējam par industriju, jo tādu to vēlamies redzēt arī Latvijā – ar noteiktiem profesionalitātes standartiem, lomu sadalījumu un izvērtējuma kritērijiem. Uz muzeja ražošanu paskatījāmies no 4 dažādiem – muzeja menedžera, arhitekta, dizainera un muzeja apmeklētāja – skatupunktiem.

Savukārt jau nākamajā dienā organizējām mazāka formāta sesiju muzeju speciālistiem Labāk ar dizainu. Izstāžu ražošanas humanizācija, kuras laikā dizaina birojs H2E dalījās savā muzeju ekspozīciju un izstāžu ražošanas pieredzē un kopā ar sesijas dalībniekiem meklēja pieejas iespējami produktīvām attiecībām starp pasūtītāju un izpildītājiem.

- Simboliski sasaistot gada sākumā notikušo publisko pasākumu ar gada noslēgumu, decembrī sadarbībā ar Latvijas Kultūras akadēmiju piedāvājām lekciju kursu Muzeju un izstāžu ražošana, kurā analizējām muzeju un izstāžu izveides radošos un tehniskos procesus no koncepcijas līdz realizācijai praktizējošu radošo industriju pārstāvju – dizaineru, arhitektu, scenogrāfu, multimediju ekspertu, filmu studiju profesionāļu un tā arī muzeju ražošanā darbojošos muzeju profesionāļu – vadībā.

- Jau trešo gadu domnīca Creative Museum sadarbībā ar dizaina biroju H2E izdeva koncepta plānotāju. Divu iepriekšējo gadu plānotāji tika veidoti kā īpašas vizītkartes īpašiem Latvijas notikumiem. Šogad plānotāju veidojām rakursā, kādu pieprasīja lielākā šībrīža aktualitāte – virknes muzeju renovācija, pārzīmološana un gaidāmā atklāšana. Tāpēc izlēmām uzburt savu – ideālo muzeju. Un lūk: 12 citāti, 12 ilustrācijas, 12 sastāvdaļas, kuras kopsummā veido muzeju, kādu to vēlamies. Vai tas ir manifests, kādam jābūt labam muzejam? Lai tā būtu!

- Paralēli minētajam, visa gada garumā ne vien aicinājām izteikties par un paši runājām, bet arī konsultējām reālus muzeju ražošanas projektus: sadarbībā ar dizaina biroju H2E tapa satura koncepcija Ludzas sinagogas projektam, kamēr Rēzeknes pilsētas domes uzdevumā īstenojām satura koncepcijas izstrādi un koordinēšanu Rēzeknes Zaļās sinagogas projektā, kas vainagojās ar objekta atklāšanu šī gada sākumā. Pie muzeju ražošanas darbības jomas jāmin arī Alūksnes stacijas šķūna ekspozīcijas satura koncepcijas izstrāde.

Otra mūsu prioritāte 2015.gadā, kas turpināsies vismaz līdz 2017.gada beigām, ir Muzeji un radošās industrijas:

- Šī darbības laika ietvaros martā piedalījāmies Europeana stratēģiskajā sanāksmē Europeana for Education and Creative Industries;

- Visa gada garumā veicām pētījumu Muzeji un radošās industrijas. Sadarbību kartēšana, cenšoties noskaidrot vai muzeji Latvijā iederas radošo industriju saimē, kā uz to raugās paši muzeji un kā potenciālie sadarbības partneri. Oktobrī pētījumu prezentējām Boloņā, novembrī Pilzenē un decembrī Rīgā, iezīmējot arī pētniecības nākamos posmus;

- Oktobrī piedalījāmies projekta Creative Museum konferencē Boloņā un vadījām darba grupas Muzeji un radošās industrijas. Sadarbību kartēšana tikšanos.

- 2015.gadā turpinājām NEMO darba grupas Muzeji un radošās industrijas koordinēšanu, ko darīsim arī šogad.

Kā cita mūsu darbības prioritāte iezīmējās sadarbības turpināšana ar Rundāles pili.

Pēc Rundāles pils plānotāja 2015.gadam izdošanas, jūnijā sadarbībā ar Rix Technologies, H2E, Skrivanek un citiem atbalstītājiem atklājām arī Rundāles pils mobilo aplikāciju Skats aizspogulijā. Arī šo sadarbību ļoti augstu vērtējam un ceram iesākto turināt.

Pie mobilo aplikāciju ražas 2015.gadā jāmin arī mūsu pašu līdz ar Rēzeknes Zaļās sinagogas atklāšanu publicētā mobilā lietotne Ebreju Rēzekne ar 24 pieturām pilsētvidē latviešu un angļu valodās (krievu valodas versija sagatavošanā), kā arī inovatīvā rīka izi.TRAVEL piedāvātā bezmaksas aplikāciju izveides risinājuma popularizēšana Latvijā. Šobrīd tam jau ir vairāki sekotāji muzeju vidū un popularitāte paredzami tikai turpinās augt.

Darbs Eiropas Muzeju forumā

- Turpinājām veikt Nacionālā korespondenta pienākumus un stiprināt Latvijas pārstāvniecību Eiropas Muzeju forumā. Šogad pat divi (!) Latvijas muzeji – Balvu un Kuldīgas nominēti Eiropas gada balvai. Oktobrī kopā ar Eiropas Muzeju foruma tiesnesi Sirji Helmi devāmies šo muzeju izvērtējošās vizītēs. Pašlaik pošamies uz Spāniju, kur 6.-9.aprīlī notiks Eiropas Muzeju foruma asambleja un Eiropas Muzeju gada balvas pasniegšanas ceremonija. Turēsim visi īkšķus par mūsu pretendentiem! 

Diskusijas, lekcijas, viedokļa paušana

- Visa gada garumā organizējām un piedalījāmies citu organizētās diskusijās par muzeju nozarei aktuāliem jautājumiem – muzejiem un radošajām industrijām, muzeju ražošanu, muzeju kritiku, muzeju suvenīriem, memoriālo muzeju revitalizēšanu, muzeju krīzes menedžmentu, Okupācijas muzeja situāciju.

- Maijā vadījām sesiju Muzeji un starpkultūru dialogs Igaunijas muzeju speciālistiem apmācību semināra Inclusion of the ethnic minorities ietvaros Igaunijas Nacionālajā muzejā Tartu.

- Ar neatslābstošu interesi vērtējām Latvijas muzeju nozares notikumus presē un televīzijā.

Ceram, ka neesam kļuvuši garlaicīgi vai pārlieku paredzami, – ziņojiet, ņemsim vērā. Un ... turpinājums sekos!

 

Fotogrāfijas autors: Raivis Sīmansons, vide: Rēzeknes Zaļā sinagoga

Ineta Zelča Sīmansone

Domnīcas Creative Museum vadītāja | Creative Museum Director